Gli indizi dei casi non sono necessariamente legati ai posti visitati, per risolvere il caso è necessario visitare sostanzialmente tutti i luogi quindi, in definitiva, il gioco si riduce nel determinare il cammino minimo (valido poi per tutte le partite) che permette di raccogliere tutti gli "indizi". Metto le virgolette perché nelle partite che ho fatto si trattava semplicemente di pezzi della soluzione, intesi come prima e seconda metà delle risposte alle domande del caso. Se ad esempio il caso iniza con un uomo trovato morto avvelenato e gettato da una carrozza in corsa, uno si aspetta che andando al deposito delle carrozze o in farmacia si trovino ad esempio informazioni legate alla carrozza o al veleno e che tali informazioni portino a cercare altrove, diano parte della soluzione o siano un buco nell'acqua. Invece può capitare di trovare qualcosa del tipo "Il pupazzo in cui è nascosta ..." (continua al porto); senza nessun legame logico con il luogo in cui si è cercato.
L'unico motivo per un acquisto è per collezionismo, ma in tal caso sconsiglio persino di togliere il celophane dalla confezione.
221B Baker Street is the London address of the world's most celebrated fictional detective, Sherlock Holmes, and his dedicated companion, Dr. Watson. In this game you start at 221B and travel through the streets and alleys of London picking up clues and attempting to solve the most intriguing cases Holmes and Watson have ever faced.
Each player assumes the role of Holmes and matches wits with the other players to determine who possesses the most skillful powers of deduction. Each case is represented by a card that features a crime told in story form, a selection of probable suspects and a list of locations involved in that crime. Clues are hidden throughout London, one in each of fourteen locations. Players must collect clues from each location, noting them down on their checklists as they attempt to find the answers to the questions listed on the case card.
Naturally, the crime scene will often contain vital clues, and a prudent detective always checks with the neighbors. Still, you can learn something vital almost anywhere in town. The first player to figure out the correct answers to a particular mystery or crime, return to 221B and announce the solution, is the winner.
The original 221B Baker Street Board game was created and copyrighted by American writer Jay Moriarty (dba Antler Productions) in 1975. The Brazilian version of this game is known as Scotland Yard, not to be confused with the 1983 Spiel des Jahres winner also called Scotland Yard.
Cases available
The basic game includes 20 cases, with eight additional sets of 20 cases each available from the original US publisher John Hansen, for a total of 180 cases. The first UK Gibsons Edition reproduces 40 of these cases, with 60 new cases available from Gibsons in expansion sets, while the 2014 edition by Gibsons contains 75 cases selected from these 100 cases. See this article for a Complete guide to all available cases in different editions.
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